A gyógypedagógus szakemberek segít a fogyatékos, sérült, vagy akadályozott gyerekek fiatalok és felnőttek képességfejlesztésében, életvitelének kialakításában.
A gyógypedagógia egyben nevelési és oktatói, fejlesztőmunka. A gyógypedagógus a fejlesztésre szoruló személyek családjával együttműködve dolgoznak.
Kétféle szakirány létezik a gyógypedagógia szakon belül: az egyik a közoktatási szak, ahol a gyógypedagógusok az általános iskola 1–6. osztályos sérült tanulóinak oktatását látják el, vagy egyéb fejlesztést végző közoktatási intézményekben fejlesztik a gyerekeket és felnőtteket. A másik szakterület a klinikai szak, mely főleg bölcsődékben, óvodákban, közoktatási intézményekben a rászoruló gyerekek fejlesztését végzi.
A középsúlyos, súlyos és legsúlyosabb fokú értelmi fogyatékosok és halmozottan sérült gyerekek, fiatalok, felnőttek speciális nevelése, oktatása, fejlesztése
A hallássérültek speciális óvodáiban, iskoláiban látnak el oktatási-nevelési feladatokat, neurogén tanulási zavart mutató hallássérült gyerekek differenciált oktatását, hallássérült felnőttek rehabilitálását végzik.
A látássérülésre specializálódott óvodáiban, iskoláiban látnak el oktatási-nevelési feladatokat, fejlesztik a funkcionális látást.
A beszéd-, hang- és nyelvi zavarok felismerése, nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás feladatok tervezése, ellátása a 0–18 éves korosztály körében.
A nehezen kezelhető, személyiség- és teljesítményzavarokkal küzdő gyerekek, fiatalok, felnőttek oktatását, nevelését, gondozását, elősegítik társadalmi beilleszkedésüket.
Mozgáskorlátozott gyerekekkel és felnőttekkel foglalkoznak.
Az enyhén értelmi fogyatékos gyerekek és felnőttek speciális nevelési fejlesztési feladatait látják el.